İda’nın rüzgarı Tanrı’nın nefesi

Çanakkale’yi geride bırakıp Ezine taraflarına yol alıyoruz. Ezine’den sonra köye çok yol kalmayacak.

Etrafta zeytin ağaçlarının bilgeliği… Zaten bu topraklarda binlerce yıldan beri sadece bir bilgelik hakim. Zeytininde, keçisinde, otunda, kuşunda… Herşeyinde!

Köye varıp eve yerleşiyoruz.

Az biraz tozu, yaprağı temizliyoruz. Bahçedeki kuşa, bademleri lüpleten sincaplara merhaba diyoruz.

Biz geldik! Ama hava fena! Denizden gelen rüzgar bile fırın kapağı karşısında durmak gibi.

İlk gün yol yorgunluğu ve ardından sıcak derken pestil vaziyetindeyiz ama ikinci gün niyetliyiz. Bu defa sıcaktan kavrulmak yok. Ayazma pınarı tabiat parkı’na gideceğiz. İda dağının serinliğine bu defa daha erken ihtiyaç duyduk.

İda dağı ve Ayazma Pınarı Tabiat Parkı için yoldayız.

Bu yıl Bayramiç ve yöresindeki elma hasatı henüz başlamadan geçiyoruz bahçelerin yanından. Yine de bahçeler çok güzel. Dallar elmaları taşımaktan yorgunca biraz. Birkaç haftaya hasat ile birlikte güzel bir telaş başlar.

Bayramiç’ten sonra Evciler köyünü geride bırakıyoruz. Eylül başında köyün soğuk hava deposu açılacak ve uzun zaman emekle, özenle, alınteri ile evlat gibi büyütülmüş ürün hasat edilerek tüketiciye ulaşmadan evvel depolanacak.

Erkence olgunlaşmış elmalar yol kenarı tezgahlarda yer bulmaya başlamışlar bile. Sahibi olmayan bir tezgahta sadece bir yazı var. “Seç, tart, al… Hepsi kilo 5 TL!” Bir torba karışık meyve seçiyoruz. Çokça da Bayramiç beyazı dolduruyoruz torbaya. Tartıyoruz. Parasını da tezgah üzerindeki kutuya bırakıyoruz.

Ayazma yoluna girdik. Ezine taraflarında 36 olan hava sıcaklığı 28 civarına düştü bile. Havada insana iyi gelen bir hoşluk…

Tabiat parkı girişindeki görevli aradan geçen bir seneye rağmen bizi tanıyor. Selam edip içeri doğru sürüyoruz arabamızı. Az sonra uygunca bir yere park edip Ayazma’nın o soğuk sularında yürüyeceğiz.

Kaynağından koparak gelen suyun aktığı yerlerde oluşmuş doğal kanyon İda’nın tepesinde bir yerlere çıkıyor. Keçilerin bile tırmanmaya pek gözü kesmez gibi geliyor gözüme.

Sanki bir nefes çarpıyor akan suyun üzerinden yüzümüze. Bir an ürperiyor insan. Bir nefes… Bir üfleyiş… Bir ses gibi kopup gelen birşey var dağın yukarılarından.

Ayaklarımızı suya sokuyoruz. En fazla ona kadar sayıyoruz. Canımız acıyarak çekiyoruz ayaklarımızı soğuk sudan. Ağustos ortasında etraf cehennem yangınları yaşarken burada bu serinlik ve suyun taze erimiş buz kıvamında olmasının izahı nedir ki?

Bulunduğumuz yerden sakin şırıltılar ile akan pınarın aşağılara doğru döküldükçe hız kazandığı ve şelaleler oluşturduğu yerlerde piknik yapanlar, mangal yakanlar gırla…

Ceplerimizdeki birkaç bayramiç beyazını bu güzel temiz sularda yıkıyoruz. Bizim de pikniğimiz bundan ibaret. Havasını bozup, suyunu kirletecek bir faaliyetimiz yok.

Karı koca yüzümüzü o serinliğin geldiği yere çeviriyoruz bir süre.

Dağ bize serinliğini fısıldıyor. Yüzümüze serin ve dehşetli bir nefes üflüyor.

Hastalanırdık ya hani!

Ateşler içinde yanardık bir yudum su için inleyerek.

Bir nine yılların buruşturduğu elleri ile başımızı okşardı dudaklarında bir mırıldanışın belli belirsiz sesi duyulurdu.

Sonra elini bir daha sürerdi yüzümüze mırıldandığı kelimeleri yüzümüze üfleyerek.

Bir dua serinliği okşardı yüzümüzü. İçimizi yakan kötülüklerin üzerine Yaradan’dan ödünç alınmış bir nefesin ferahlığıydı bu kutlu ağızlardan üflenen.

Tıpkı İda’dan aşağılara esen rüzgar gibi.

Duyduk ki İda’nın tepelerinden aşağılara doğru inen nefese ve berekete göz dikenler vardır. Ellerinde hançerler ile bu dağların böğrüne yara açmaktalar.

Yapmayın!

Bizden söylemesi…

Belki sizin hançer tutan elinizi bükecek derman yoktur kalem tutmaktan körelmiş bileğimizde ama…